tiistai 13. marraskuuta 2012

myytti kirjoittamisen ohjaajana

Pyhän yhdistymisen rituaalin kuva Edfun seinältä. Kyse on Egyptin yhdistymisestä, avioliitosta  kaikesta vastakohtia liittävästä symboliikasta. 





Ira Progoff pitää mahdollisena, että päiväkirjatyön kulussa henkilö voi löytää oman myyttinsä. Hän on kokemuksensa mukaan sitä mieltä, että se vain tapahtuu odottamatta ilman tietoista yrittämistä.Tässä vapaasti referoin mytologian tutkija Joseph Campbelin kirjan Pathway to blissV luvun tekstiä,jossa Campbell kirjoittaa samasta aiheesta.  Jung kirjoittaessaan kirjaa Muutoksen symboleista  tuli kysymään omaa myyttiään. Hän oli kirjoittanut asiasta teoriassa ja tuli nyt kysymään itseltään ”Mitä myyttiä minä nyt elän?”Samaan aikaan Jung oli järkyttynyt siitä, että hänen psykologinen kokemuksensa pääosin oli psykoosin, skitsofrenian hoidon parista. Hän oli työpaikassa, jossa hän tutustui Freudiin, joka  pääasiassa hoiti neurootikkoja . Neurootikko on henkilö jota vaivaa epätarkoituksenmukainen suhde tiedostamattomaan/alitajunta-/piilotajunta-/ puoleen itsessään. Psykoosissa sekoavat kokonaan tietoinen ja tiedostamaton  puoli toisiinsa.Työssään psykoottisten kanssa Jung tuli tutuksi arkkityyppisen kuvittelun kanssa.Tutustuessaan mytologiaan hän teki havainnon, että potilaidenteemat olivat samankaltaisia mytologian kanssa, niin neurootikkojenkuin tasapainoisten ihmistenkin osalta.Tämä inspiroi ymmärtämään muutoksen  ja unien ja myyttisiä kuvia.Seurauksena oli, että Jung lakkasi uskomasta Freudin libidoteoriaan, että se olisi kaiken alku keskiosa ja loppu puhuttaessa tiedostamattoman mielen  symbolijärjestelmästäJungin kirjan ilmestyttyä Freud ei voinut enää jatkaa yhteistyötään hänen kanssaanja freudilaiset julistivat Jungin kirjan pannaan.kirjoittaessaan muistot, unet, reflektiot teostaan Jung kirjoittaaymmärtäneensä mitä on elää myyttiään ja mitä on elää ilman sitä.Silloin hän päätti löytää omansa ja piti sitä ”tehtäviensä tehtävänä”.
Horus


 Oman myytin löytämisen pohdintaa 
Tämän voi testata kuvittelemalla – mihin turvaisi jos kaikki ulkoinen katoaisi omasta elämästä.
Kun uskonto auttaa ja sanoo, että se oli jumalan tahto, se toimii.


Tiedätkö elämäsi kutsun?

Vanhat traditiot sisälsivät myyttisen tuen elämälle. Kaikilla suurilla kulttuureilla on oma myyttiperustansa.
Aikanamme tässä on suurta hämmennystä kuinka yksilö voi etsiä oman totuutensa.
Vaikeus on siinäkin, että oma uskontomme painottaa symboliensa konkreetista historiallisuutta, kuten neitseestä syntyminen tai taivaaseen astuminen. Nämä myytit on löydettävissä maailman monissa mytologioissa. Olennaista on, että ne tunnistuvat psyykessä josta ne ovat nousseetkin. Ei välttämättä historiallisena ja biologisena vaan henkisenä, psykologisena vertauskuvana.
Ira Progoff pitää mahdollisena, että päiväkirjatyön kulussa henkilö voi löytää oma myyttinsä. Hän on kokemuksensa mukaan sitä mieltä, että se vain tapahtuu odottamatta ilman tietoista yrittämistä.Tässä vapaasti referoin mytologian tutkija Joseph Campbelin kirjan Pathway to bliss
V luvun tekstiä,jossa Campbell kirjoittaa samasta aiheesta.  
Jung kirjoittaessaan kirjaa Muutoksen symboleista  tuli kysymään omaa myyttiään. Hän oli kirjoittanut asiasta teoriassa ja tuli nyt kysymään itseltään ”Mitä myyttiä minä nyt elän?”
Samaan aikaan Jung oli järkyttynyt siitä, että hänen psykologinen kokemuksensa pääosin oli psykoosin, skitsofrenian hoidon parista. Hän oli työpaikassa, jossa hän tutustui Freudiin, joka  pääasiassa hoiti neurootikkoja . Neurootikko on henkilö jota vaivaa epätarkoituksenmukainen suhde tiedostamattomaan/alitajunta-/piilotajunta-/ puoleen itsessään. Psykoosissa sekoavat kokonaan tietoinen ja tiedostamaton  puoli toisiinsa.
Työssään psykoottisten kanssa Jung tuli tutuksi arkkityyppisen kuvittelun kanssa.
Tutustuessaan mytologiaan hän teki havainnon, että potilaiden
teemat olivat samankaltaisia mytologian kanssa, niin neurootikkojen
kuin tasapainoisten ihmistenkin osalta.
Tämä inspiroi ymmärtämään muutoksen  ja unien ja myyttisiä kuvia.
Seurauksena oli, että Jung lakkasi uskomasta Freudin libidoteoriaan, että se olisi kaiken alku keskiosa ja loppu puhuttaessa tiedostamattoman mielen  symbolijärjestelmästä
Jungin kirjan ilmestyttyä Freud ei voinut enää jatkaa yhteistyötään hänen kanssaan
ja freudilaiset julistivat Jungin kirjan pannaan.
kirjoittaessaan muistot, unet, reflektiot teostaan Jung kirjoittaa
ymmärtäneensä mitä on elää myyttiään ja mitä on elää ilman sitä.
Silloin hän päätti löytää omansa ja piti sitä ”tehtäviensä tehtävänä”.

länsimaisen myytin löytämisen pohdintaa

Läntinen sivilisaatio on maallinen eikä se väitäkään perustavansa lakejaan pyhään ilmoitukseen tai mytologiaan. Ennen oli Jumalalta saatu Mooseksen laki ja vanha testamentti.
Meillä on maailmankaikkeuden fyysiset lait enemmän tai vähemmän tarkkaan tiedossa ja tieto tarkentuu.
Meillä on  yksilöpsykologian arvostus ja maallinen yhteiskunta, joka ikään kuin neutraalisti antaa jokaisen kehitellä kunkin omaa elämää kunhan ei liikaa häiritse naapureitaan
Jokaisella on henkilökohtainen myytti, joka ohjaa (tiedämme sen tai emme)  ja jälleen Jung kysyi ”Mikä on minun myyttini jota elän?”
Pitkään aikaan ei ole ollut mitään yhdistävää myyttiä, eikä ehkä tulekaan koskaan.
Ihmisillä ei ole tietoisen ja tiedostamattoman välistä kommunikaatioyhteyttä Tämä vuorovaikutus on tuntematonta nykyään.
Myyttikuvat ovat kuvia tietoisuudessa josta ne koskettavat tiedostamatonta Ilman myyttikuvia ei pääse yhteyteen syvemmän itsensä kanssa.Toisille se voi olla peritty uskonnollinen traditio.
Maailmassa on paljon sivistyneitä ihmisiä, jotka ovat irti kaikista vanhoista malleista eivätkä he elämäkriisin kohdatessa saa apua myytistä. Jotkut taas uskovat elävänsä esim. jonkun systeemin mukaan mutta esim. Raamatun symbolit eivät puhuttele heitä oikeasti.
Tämän voi testata kuvittelemalla – mihin turvaisi jos kaikki ulkoinen katoaisi omasta elämästä.
Kun uskonto auttaa ja sanoo, että se oli jumalan tahto, se toimii.


Joseph Campbell kirjan referaatti jatkuu
Pathway to bliss
mytology and personal transformation
new world library Novato, California
2004
ISBN978-1-57731-471-4


 MASLOWin tutkimuksissaan löytämät  arvot, jotka motivoivat ihmisiä elämään elämäänsä
ovat

henkiinjääminen

turvallisuus

ihmissuhteet

vaikuttaminen

itsensä kehittäminen                                        

Näillä on Campbelin mukaan hyvin paljon yhteistä mytologian kanssa. Juuri näitähän
mytologia muuntaa. Juuri nämä ovat mytologisesti inspiroituneen ihmisen elämää.
              Mytologia alkaa siellä missä hulluuskin alkaa.

Myytille antaudutaan Jesus antoi siitä esimerkin : ”Hän joka menettää elämänsä minun tähteni löytää sen”.

Taidemaalari Paul Gauguin antautui maalaamiselle ja millaista taidetta siitä syntyikään. Myös Mika Waltari antautui Sinuhemyytille kirjoittaessaan egyptiläisen. Olennaista on
kiihkon herääminen. Se on alku.  Mikään ei auta muu kuin elää oma autuus.

Jungin kysymys omasta myytistä viittaa siihen, että hän kaipasi vastausta omaan
irrationaalisuuteensa ja oli kysymyksiä joihin hänen tietoisuutensa tuli ratkoa vastauksia.
Maslowin tarvehierarkialla on vastaavuus intialaiseen chakrasysteemiin, jotka ovat
sielullisen kehityksen serpentiiniä.
Elämme eläimen elämää inhimillisessä muodossa.
Ero  eläimeen  on se, että vain ihminen kuulee  äänen  aum……
3 alinta chakraa on vaistojen ohjaama rationaalinen maailma
kiihkon herääminen on alku, riittävän kummallinen juttu, joka
saattaa ihmisiä yhteen mm. rakentamaan katedraalia.




 
 
Ihmiset, jotka elävät kaikkia viittä arvoa ovat pirstoutuneet erilleen toisistaan.
Kaksi asiaa painaa ihmisiä yhteen
 
1.      tavoite/haave           visio
2.      pakko
 
Eurooppalainen suuri myytti on syntiinlankeemus ja ristinkuolema
katedraalit kaikki rakennettiin vuosina 1150-1250, siis sadassa vuodessa.
Ihmisillä ei ollut varaa ostaa lehmää mutta rakentamisen myyttinen kiihko ja into
syntyivät.
 
4:s on sydän kohti tuonpuoleista valoa,
suuri inhimillinen kehitys alkaa kun kuulee aum….-äänen. Mystinen kokemus alkaa.
Pyramidit, katedraalit, temppelit eivät selity järjellä vaan myyttien vaikuttamina,
Eivät ne selity  Maslowin tarpeistakaan
 
Sitten syntyi epäilys myytin alkuperästä, onko Genesis historiallinen
totuus ja tässä koko yhteiskunta jakaantui kahtia
Mytologiat ovat pohjimmiltaan samat kaikkialla, myyttikuvat eivät
palaudu suoraan historiallisiin tapahtumiin
Ne nousevat psyykestä ja puhuvat psyykelle/ ne puhuvat hengelle
 

Ba-sielulintu kädessään Isis-solmu


Ei ole epäilystäkään joistain biologisista reaktioista, esim. seksi-impulssi ”kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa” ja uni tulee kun pääsee pitkäkseen.
 
Monet ihanat jutut jaamme eläinten kanssa, toiminnan, sexihalut,äidinrakkauden  vastasyntyneisiin, kiukun uhkaa kohtaan

Hathot

IHMINEN = sydämestä päälaelle
 
arkkityyppikäsite perustuu havaintoon, että ihmisaivoissa, sympaattisessa hermojärjestelmässä on valmius
reagoida tiettyihin ärsykkeisiin, kaikilla yhteinen valmius mutta se vaihtelee yksilöllisesti
 
Meillä on tuhansien vuosien kokemus siitä kuinka ihmiset vastaavat uskonnollisiin symboleihin ja kuinka vakavasti tietty symboli suuntaa mielen tietylle tietoisuuden tasolle, joka käynnistää syvempiä henkisiä voimia yksilössä.
 
Jokaisella on oma kokemuksensa. Symboli, joka herättää sinussa vastakaikua
Meidän traditiossamme näitä kuvia, symboleja pidetään historiallisina tapahtumina
kuten neitseestä syntyminen ja  ylösnousemus
Kadotat ne jos alat epäillä näitä kuvia
Mysteeri on tai ei ole tapahtunut
Jos kadotamme symbolit, kadotamme työvälineen kommunikoida syvimmän henkisen elämämme kanssa.Meidän on reagoitava symboliin, herätettävä se henkiin ja löydettävä  sen merkitys, suhteutettava se itseemme tavalla tai toisella.
 
Kun Jung 37 vuotiaana alkoi etsiä myyttiään hän kysyi

Mistä pikkupoikana nautin kaikkein eniten kun olin yksin ja leikin?

Hän rakensi kivistä pikkukaupunkeja.
Isona miehenä hän rakensi Zyrihiin talon kauniille paikalle.
Hän rakensi sen omin käsin, hän aktivoi mielikuvituksensa ja talo ikään kuin kasvoi siitä paikasta, oma maailma
 
Shift+R improves the quality of this image. Shift+A improves the quality of all images on this page. mielikuvien aktivointi
Shift+R improves the quality of this image. Shift+A improves the quality of all images on this page. fantasiat
Shift+R improves the quality of this image. Shift+A improves the quality of all images on this page.unet, niiden kirjaaminen, myös  assosaatiot ylös, unikuvat= privaattia
Shift+R improves the quality of this image. Shift+A improves the quality of all images on this page.unipäiväkirjasta unet alkavat kokoontua ja voit rakentaa niistä tarinan.


unipäiväkirja
Päiväkirjasta Jung teki havainnon, että unissa toimivat samat
suuret myyttiset teemat, joita hän oli tutkinut työstäessään transformaatiosymboleja
-          pikku-unet, joiden taustana on henkilökohtainen tiedostamaton, luonteeltaan elämäkerrallinen
-          isot unet koskettavat suuria ihmisyyden kysymyksiä, mysteerejä,universaaleja kysymyksiä
-          ja ne ilmenevät eri kulttuureissa
             unissa on omaelämäkerrallinen taso, vaistotaso ja henkinen taso
 
MYTOLOGIAAN PERUSTUVA KULTTUURI ON LÄSNÄ SYMBOOLEISSAAN,jotka synnyttävät välittömän osallistumisen, ne ovat eläviä yhteyksiä, jotka linkittyvät mysteeriin ja kulttuuriin. Tapa löytää oma myytti on määrittää ne symbolit, jotka puhuvat sinulle ja käyttää niitä. Anna niiden vaikuttaa sinuun.
 
Rituaali on dramaattinen, visuaalinen ja aktiivinen myytin manifestaatio.
              Symbolien voima avaa polun sydämen mysteereihin.
 
 
 KUVA puhuu
 mutta äly on esteenä, kuvat eivät tarkoita mitään
NE OVAT ja puhuvat SINUN YTIMELLESI,JOKA ON.
Tärkeää on tapa kokea oma oleminen.
 
Freud ymmärsi tämän ihan väärin.
Tulkitsemalla myyttisen innostuksen henkistä tasoa fyysisesti ja
biologisesti hän oli aivan materialistisella kannalla.
 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti