tiistai 13. marraskuuta 2012

Itseni tähden kirjoitan


Sydämen punnitsemisen myyttikuva on syvää ihmisyyttä ja nousee muinaisessa Egyptissä  Kuolleiden kirjan  kuvassa.
Tähän Waltari viittaa puhuessaan Osiriksen vaa´asta 
 
-         kirjoitan vain itseni tähden ja kirjoitan vain sen, minkä olen omin silmin nähnyt tai kuulemani perusteella tiedän todeksi
-                  kirjoitan itseni tähden, koska tieto kalvaa sydäntäni lipeän kaltaisena ja
kaiken ilon olen elämästäni menettänyt
..,että itse tahdon elää totuudessa, en tosin hänen jumalansa tähden,
                         vaan itseni tähden
-               siksi vain itseni tähden tämän kirjoitan. Peskööt muut syntinsä puhtaiksi Ammonin pyhällä vedellä.

                           

Horus ja thoth -kirjuri  puhdistavat pyhällä vedellä Ammonin temppelissä Karnakissa
hahmoa,joka on poistettu kuvasta myöhemmin.

                         

Minä, Sinuhe puhdistaudun kirjoittamalla tekoni muistiin. Minä, Sinuhe punnitsen sydämeni ruokokynällä.
 

Harjoittelin tällä seurauksella,että oma kuvani tuli tähän.Hups!
             

-          kaiken olen kirjoittanut minä,
Sinuhe,egyptiläinen itseni tähden.
En jumalien tähden, enkä ihmisten tähden, enkä säilyttääkseni nimeni ikuisesti, vaan vain köyhän
           murheellisen itseni tähden ja
sydämeni tähden,joka on saanut mittansa täytenä.
 
 
 Mika Waltarin Sinuhe oli karkoitettuna loppuiäkseen Thebasta, hän kolmantena vuonna alkoi kirjoittaa elämäänsä Punaisen meren rannalla.
Yllä olevalla tavalla Waltari kuvaa Sinuhen motiivia kirjoittaa ”itseni tähden”.
Ehdotan,että päiväkirjan kirjoittaja voi hiljentyessään ennen kirjoittamisen
aloittamista meditoidessaan löytää oman vastauksensa – miksi kirjoitan?
 

Annukka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti