Nämä valkoisen erämaan luonnon muokkaamat herkkusieni ja kananpoika ovat luonnollisen dialogin patsaita hiljaisuudessa. |
Annukka Kotka
Vapaasti tässä referoin suomen kielellä
enlanninkielistä internetistä löytämääni tutkimusraporttia nimeltään Luova sisäinen ääni . Raportissa
kuvataan tutkimusta, joka tehtiin selvittämään henkilökohtaisen päiväkirjan
kirjoittamisen vaikutuksia terveydenhuollossa ja sen hallinnossa
työskentelevissä henkilöissä. Raportti esitettiin seminaarissa ”Elävä
kristillinen läsnäolo sosiaalityössä”2006.
Päiväkirjan todettiin olevan luova psykoterapian
tuki ja täydennys, meditaation syvenemisen apu ja auttamistyön ja papin työn
hengellinen syventäjä.
Tutkimus oli laadullinen ja tehtiin Ira Progoffin(1992) päiväkirjaa vähintään 8
vuotta kirjoittaneiden keskuudessa. Päätulos oli, että 14 tutkimushenkilöitä
voitiin identifioida terapeuttisen kokemuksen tai meditatiivisen kokemuksen
kategoriaan ja muuttavaan/kehittävään kategoriaan,joka tarkoitti sitä että IR
metodi sovellettiin jonkin toisen teorian yhteyteen ja näin muunnettiin omaan
työhön.
Päiväkirjahan on hyvin vanha idea, jota ovat
toteuttaneet myös monet nykykirjailijat, filosofit, uskonmiehet ja
psykoterapeutit. Päiväkirja on ollut lukuisille ihmisille astinlauta
henkilökohtaiseen kasvuun, luovuuteen ja ammatilliseen kehittymiseen
IR-Metodin
kuvaus
Ira
Progoff-menetelmä on dynaaminen oman elämän kirjaamisen tapa, joka on erilainen
verrattuna tavalliseen staattiseen tapaan kirjoittaa päiväkirjaa.
Päiväkirja on käytännössä irtolehtikansio, jossa on
neljä pääosa-aluetta. Pyrkimys on tavoittaa ja saada kosketus siihen mihin
elämämme on menossa, löytää siemenpotentiaalimme sävel. Tätä Progoff kuvaa vertauskuvalla tammenterhosta, joka haluaa
kasvaa puuksi. Progoffin mukaan ihmisen potentiaali on löydettävissä persoonan
syvyyksien virrassa työskenneltäessä.
14 tutkimushenkilöä haastateltiin kirjallisesti ja
heitä pyydettiin vapaamuotoisesti kuvaamaan kokemustaan kirjoittaa tutkijan
läsnä ollessa. Kaikenlainen korjailu oli mahdollista koko ajan. Saatu
havaintoaineisto tarkasteltiin ja tulkittiin huolellisesti, haastattelut
kirjoitettiin ja sen jälkeen vielä tarkistettiin. Aineisto tulkittiin Denzin`s (1989)
tulkinnallisessa kehyksessä.
tuloksia
teemoittain ja henkilöittäin
65 -vuotias katolinen pappi James, saksalais-irlantilaisen katolisen seurakunnan pappi, jolla
on myös kasvatustieteen arvosana ja hallintopätevyys. James aloitti päiväkirjan
23 vuotiaana ja tutustui 30 vuotta sitten Progoffin menetelmään josta lähtien
hän on pitänyt kirjoittamista jokailtaisena henkisenä harjoituksenaan. Eniten
hänen päiväkirjansa on täyttynyt päivälokista, tapahtumadialogeista,
henkilödialogeista ja unilokista. Hän jakaa päiväkirjaansa johtajansa kanssa, joka
vahvistaa kulloinkin meneillään olevaa teemaa. Päiväkirja hänen kertoman mukaan
on kuin hänessä liikkuva kumulatiivinen prosessi. Se virtaa ja hän kirjoittaa
palvelustaan ja saarnoistaan tai reflektoi niitä. Hän istuu ikkunan eteen ja
kun hän katsoo ikkunasta ulos hän näkee, että jokin on lähestynyt häntä jo
kauan. Hän sanoo, että koko elämä jotenkin kulkee päiväkirjassa, se on
koossapitävä tekijä. Kirjoittaminen on kuin ruuanvalmistus hellalla. Monta
kattilaa on kiehumassa mutta yhtä vain hämmennän tänään. Päiväkirjan
kirjoittaminen kerää ja hauduttaa asioita.
James päiväkirjassaan odottaa asioiden elämässä
nousevan esiin ja tulevan ilmaistuksi täydessä kokonaisuudessaan. Tämä on hyvä
kuvaus Progoffin tarkoittamasta ”sisäisen liikkeen kokemuksesta”. Jokin lähtee
elämän pienestä prosessista ja tulee kirjatuksi päiväkirjaan, joka liittää sen
laajempaan elämää herättävään tietoisuuteen ja kehittää energiaa,joka kantaa
kohti merkityksellisiä avauksia. Lisäksi James kirjoittaa ,että eräs kysymys
aukeni vasta kun hän oli siitä kirjoittanut dialogin päiväkirjaan.
Kirjoitettuaan selibaatista dialogin hän ymmärsi, että ihminen voi olla hyvin
rakastava ihminen vaikka hän elääkin selibaatissa. Tämä päiväkirjadialogi oli
hänelle hyvin merkityksellinen hänen pohtiessaan maallista elämäänsä ja
hengellisiä arvojaan. James löysi tyyneyttä ja rauhaa elämäänsä nähdessään
päiväkirjassa asiat virrassa astinkivinä kohti huomattavampaa olomuotoa. James puhuu
niin onnistumisista kuin epäonnistumisistaan ja niistä löytyneistä merkityksistä,
jotka luovat eheyttä elämään.
James uskoo armon olevan luonnollista. Henkisesti
virittyneelle ihmiselle päiväkirjan yksi elementti on armollisuus nähdä syvempi
visio, jossa Pyhän kohtaaminen tulee eläväksi. James halunnee kertoa, että
päiväkirjatyössä ihminen voi löytää armollisia hetkiä ja löytää Pyhän sisäisessä
todellisuudessaan armontäyteisissä hetkissä ja tuoda näin esiin mysteerinen
totuus oppijärjestelmien takaa. Ilman päiväkirjastruktuuria voisi jäädä paljon
löytämättä
Michael
64 -vuotias amerikkalainen roomalais-katolinen
munkki, jolla on myös teologiopinnot ja retriittiohjauskokemusta aloitti 40 -vuotiaana
kirjoittaa Progoffin mallin mukaan. 25 -vuotiaasta hän oli jo kirjoittanut
päiväkirjaa. Michael pitää erityisen hyödyllisenä päiväkirjassa sisäisen
dialogin käyttämistä. Hän käyttää sitä myös muiden ihmisten kanssa käytävänä
dialogina. Häntä myös miellyttää Progoffin meditatiivinen lähestyminen. Hän
mielellään käyttää mielikuvaa laskeutua elävän veden lähteelle, jossa on
kiinnitettynä evankeliumi. Hän uskoo, että elävän veden lähde nousee
sydämeen ja se merkitsee hyvin paljon
hänelle. Ishaiojen kirjat merkitsevät hänelle myös paljon. Hän käyttää päiväkirjaideaa retriiteissäänkin. M kertoo, että
meditaatiossa ihminen sallii historiansa puhua monella tasolla
kuunteluherkkyyden mukaan. Ihme tapahtuu kun ihminen lähestyy omaa
persoonallista historiaansa ja hän yhdistyykin koko maailmankaikkeuden
kokonaisuuteen. M kertoo merkityksellisestä sisäisen viisauden dialogista,
jossa elämän varrella viisautta elämään tuoneet henkilöt tai jo henkimaailmaan
siirtyneet henkilöt käyvät keskustelua kirjoittajan kanssa. Nämä dialogit
nostavat omia voimia ja vahvuuksia esiin. Erityinen henkilö M:lle on Thomas Merton,
joka oli niin elävänä henkilönä kuin tuonpuoleisenakin viisaushahmo hänelle.
Näissä keskusteluissa hän oppi tunnistaman myös omaa laatuaan. Näin
parhaimmillaan käy sisäisen dialogin kirjoituksissa.
Marie
57 vuotias roomalaiskatolinen
liettualaistaustainen peruskoulun opettaja Chaplin-sairaalan
traumakeskuksen työntekijänä hän on kirjoittanut
päiväkirjaa 16 vuotiaasta saakka, joista 8 viimeistä vuotta Progoffin mallin
mukaan. Hän sanoo kirjoittavansa asioita joita ei voi puhua eikä edes ajatella ja
saa rauhan ja armon kokemuksen kirjoittamalla.
Marielle jokapäiväinen päiväkirjan kirjan
kirjoittaminen on tärkeä henkisen tien näyttäjä. Hän on työssään läsnä
perheiden, potilaiden hyvin vaikeissa tilanteissa traumakeskuksessa. Hän kertoo
esimerkin. Hänen viikon työjaksolla kuoli useita pieniä lapsia. Olivat myös
vanhemmat, joiden alle 6 kk. ikäinen vauva oli ollut epäonnistuneessa
toimenpiteessä ja kuollut. Vanhemmat puristivat lastaan sylissään odottaessaan kuolemansyyntutkijaa,
joka antoi odottaa itseään. Marie kysyi vanhemmilta voisivatko he luottaa
häneen että hän ottaisi lapsen ja vanhemmat voisivat levätä. Näin kävi ja
tilanne oli hyvin liikuttava myös Marielle. Kotona hän kirjoitti päiväkirjaansa
tapahtuman ja näki kuinka hän luovutti lapsen Jeesuksen syliin ja näin hän sai
rauhan tapahtuneesta. Tarinassa kipu annettiin toisten hoidettavaksi.
Päiväkirjasta voikin tulla keino irrottaa tapahtumista, joita ei ole tarvis
kantaa mukanaan.
johtopäätelmiä
Päiväkirjoissa meditatiivinen prosessi merkitsi jo
uskoville uskonnollisten harjoitusten rikastumista ja syvenemistä.
Päiväkirjasta tuli kertomus, jossa dokumentoituu heidän
meditaatioharjoituksensa. James havaitsi päiväkirjan järjestävän
meditaatiopohdiskelua ja tuovan henkistä kasvua. Päiväkirja osoittautuu myös
Pyhän syvemmäksi näkemiseksi ja armon täyttämiksi hetkiksi elämässä. Michael
löysi meditoinnin resonoivan evankeliumin kanssa ja syventävän kirjoituksia
löytäen myös omaa viisauttaan. Tällainen vahvuus olisi ilman kirjoittamista
voinut jäädä vähemmäksi elämässä. Marie löysi päiväkirjasta väylän ilmaista
traumakeskuksessa saamiaan traagisia kokemuksia.
Päiväkirja on mahdollisuus meditatiiviseen
syvenemiseen, arvojen selkiintymiseen ja oman totuuden kirkastumiseen. Se
eheyttää ja erottelee elämän kokemuksia ja on viisauden löytymisen tie.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti