tiistai 9. heinäkuuta 2013

KANSSALUKIJANA MIKA WALTARIN SINUHE-EGYPTILÄISEN LUKIJAN KANSSA kirjat 1-9




15 kirjaa lääkäri Sinuhen elämästä

Kaislakori  1. kirja
Tärkeitä teemoja:
Seniori-ikään ehtinyt karkoitettu Sinuhe alkaa kirjoittaa elämäänsä Punaisen meren rannalla.
-kysyn, mikä oli Sinuhe motiivi kirjoittaa??
-kysyn, mitkä olivat hänen muistelukirjoittamisen periaatteet??
”Tämän kirjoitan minä, Sinuhe”
Toinen koko kirjan läpi kulkeva teema alkaa jo ekaluvussa:
vanhemmat ja salattu syntyperä
-          huomaa linnunpyydystäjän solmut kaislakorissa,
-          Sinuhe löytyi tulvan aikaan, siis syksyllä kun kasvattiäidiksi ryhtynyt Kipa löysi lapsen Niilistä
korissa  hylättynä, isäksi ryhtynyt ,köyhien lääkäri Senmuth hyväksyi  pojan omakseen

Kipa antoi nimen Sinuhe sanotaan sadun mukaan.
kyseessä onkin vanha egyptiläinen legenda Sanehetista, viikunapuun pojasta, josta kirjoitettu kirja oli 1000 vuotta egyptiläisten lukema ja rakastama papyrusteos. Sen paloja on löytynyt ja niitä
säilytetään Berlinin museossa,joista on kasattu uudelleen tuo sinuhetarina. Suomennettukin se on.

Kun Sinuhe täytti 7 vuotta edessä oli käynti ensimmäisen kerran Ammonin suuressa temppelissä niin kuin Waltari nykyistä Karnakin temppeliä kutsuu.



Ammon oli Theban luojajumala ja hänen pappejaan oli temppelissä tuhansia. Jumaluudet olivat aina kolminaisuuksia, isä,äiti ja lapsi. Näin oli myös Karnakissa.
Isä käynnisti keskustelun Sinuhen kanssa toiveammatista. Sinuhe halusi sotilaaksi. Isä kutsui vanhan sotilaan Intebin puhumaan Sinuhelle kokemuksistaan.
Olennista sotilasurassa oli se,että ei trvinnut osata lukea j kirjoittaa mutta Sinuhen isä oli toista mieltä.Hänen mielestä ei selviä elämästä eikä kuolemasta ilman luku- ja kirjoitustaitoa.
Niin oli Sinuhella edessä kouluun meno. Vanha pappi Onehin ryhtyi opettajaksi ja Sinuhe sai kaverin Totmeksen.
Sinuhe koki haltioittavan lukemaan oppimiskokemuksen. Waltarilla oli samankaltainen kokemus itsellään viisivuotiaana.
-huomaa havainto erilaisuudesta verrattuna muihin koulukavereihin
mytologiaa luvussa edustaa mm.  viittaukset myyttikuvaan Osiriksen vaa´alla punnitsemisemisesta  kirjoittamisen motiivina ja koulussa opiskeluna
Kyseessä on kaikissa pyhissä teksteissä  jonkun muodon saanut egyptiläisen kuolleiden kirjan tuomiopäivän kuva.(kts. papyrus)
Toinen myyttikuva on koppakuoriaissymboli,joka seikkailee kirjassa paljonkin ja päättää tämän ensimmäisen luvunkin.


Lopppuosassa kallonporaaja kuvaa Sinuhea prinssin kaltisena kauniina poikana.
lääkäriksikö??

Elämän talo 2.kirja
Tapahtumat ovat pitkälti nykyisessä Karnakissa tapahtuneita.


Päästäkseen opiskelemaan lääketiedettä oli ensin suoritettava 1. pappisvihkimys jumaluusopillisessa tiedekunnassa.               (oli kuin nykyinen yo-tutkinto ennen korkeakouluopintoja)              vrt. Waltarin omat opinnot ensin teologisessa
nämä opinnot olivat ulkolukua ja Sinuhe tunsi itsensä yksinäiseksi jopa muukalaiseksi
kunnes vihkimysvalmistelut alkoivat, Sinuhe tapasi Neferneferneferin, sai sormuksen lahjaksi ja se jäi mieleen
vihkimys oli iso farssi
sitten lopulta alkoivat lääkärinopinnot ja kestivät pitkään
Haastetta toi kysymys, miksi?  tämä yhdisti ystäviä, Totmes oli potkittu kysymyksen tähden taidekoulusta
Totmes on Waltarin taiteilijahahmo,
Theban henkinen ilmapiiri alkoi muuttua

aloitettiin faraon kallonporauksen valmistelut
Ptahor teki pari lämmittelyporausta,joista toinen kuoli ja toinen parani.
Sinuhe sai olla avustajana tässä.




Theban kiihko 3.luku
Luvun alussa on farao Amenhotep III:n kallonporauskuvaus. Siinä esitellään faraon perhe.
vallanperijä Amenhotep ja siskonsa Baketamon ja kuninkaallinen puoliso Teje. Tehtävä oli niin arkaluontoinen,että kallonporaajat julistettiin kuolleiksi. Sinuhe sai uuden nimen ”Hän joka on yksinäinen”.
Sen antoi vallanperijä Amenhotep,jonka kanssa Sinuhe lähti länsirannalle yötä vasten. Vallanperijä
sai epileptisen kohtauksen kun he olivat kahden.  Haukan saattamana paikalle tuli Horenheb. Kirjan rakenteen kannalta tärkeä tapaaminen Amenhotep IV , Sinuhe ja Horemheb olivat kolmistaan ja he edustivat erilaisia arvomaailmoja läpi kirjan.
Kallonporausavustus vauhditti Sinuhen valmistumista
Horemheb uskoutuu Baketamonista Sinuhelle.
Sinuhe jää Nefernefernefin koukkuun.
Vallanperijä aloittaa uuden jumalan esiintuomisen. Aton on hänen jumalansa,jonka hän päättää vaatia
kansansa hyväksymään j a luopumaan Ammonista ja muista jumalista. Alkoi vaikea uskonnollinen kriisikausi Thebassa.  
Nefernefernefer 4.kirja
Kohtalokas, viettelevä nainen saa Sinuhesta  otteen ja Sinuhe antaa omat ja vanhempiensa kaikki varat naiselle, aiheuttaa vanhempiensa itsemurhan,jonka saa anteeksi mutta sovituksena Sinuhe kuoleman talossa  ”muumioi” vanhempansa ja hautaa heidät faaraon haudan suulle hiekkaan.
è  huomaa koppakuoriainen
è  lähtö pois Thebasta Kaptahin kanssa

Khabirit 5.kirja

2  vuotta lääkärin työtä Simyrassa

Horemhebin tapaaminen Jerusalemissa
-          Sinuhe kuuli Theban uutisia
-          sopimus

Väärän kuninkaan päivä 6.luku
Elämää Babyloniassa
Burraburiash,hammaspaise.
syntyperävihjeitä.
Minea tuotiin kuninkaan taloon väkisin.
Kaptah vääränä kuninkaana. He kolme poistuivat kaupungista.



7.kirja MINEA
Väärän kuninkaan päivän päätteeksi Sinuhe vapautti Minean ja Kaptahin kurjalta kohtalolta,pako yhdessä.
Alkuun Minea oli vihainen hänen huonosta kohtelusta Sinuhelle.
Minea tanssi ja kertoi tanssinsa tarkoituksen, hän puhui kauniitakin sanoja naisista
opetus: Sinuhe ymmärsi,että toimiminen omaa sydäntään/totuuttaan vastoin voi  olla kuolemaksi
oma kommenttini. Sinuhen ja Minean suhteessa oli isä-tytär –elementtejä mutta se ennen kaikkea oli  vastakohta neferneferneferille ja tasapainotti sitä kokemusta
Sinuhe ja Minea jatkoivat kävellen Minea käärittynä mattoon jälleen kunnes he kohtasivat 2 aasia apuun
Minea valitsi lähteä Khattien maahan Sinuhen kanssa, siellä asuivat heettiläiset,joita kuvataan karaistuneiksi, julmiksi,petollisiksi,vauraiksi. heidän jumalansa olivat valta ja pelko.
Pääkaupunki oli Khattusash ja kuningas Shubbiluliuma
Luvun lopussa he kolmisin matkustivat Kreetaan, Minean äidinmaahan purjeveneellä ja Kaptah nukkui koko matkan

8.kirja PIMEÄ TALO
Kreetaa kuvataan paikaksi jossa on kaunista puhetta, sopimuksia ja lupauksia joita ei pidetä, taiteessa ei ole sääntöjä, mukavuutta ja ylellisyyttä rakastavia ihmisiä, vesi-wc:t, kullasta ja hopeasta kudottuja naisten vaatteita, nuottien kirjoitustaito,
kuningas MINOS, ylipappi Minotauros, Minea oli minoksia ja siksi syntyperänsä tähden vihitty tanssimaan härille
Härkäjumalan hurja luolatarina.
Jälleen Sinuhe pettyi jumaliin. Jumala on kuollut.
On oma kreikkalaiseen mytologiaan kuuluva myyttinsä tämän jumalan kuolema. Theseus, niinkuin saatatte tietää,
Prinsessa Ariadnen avustuksella selvitti tiensä läpi labyrintin Kreetalla ja tappoi minotaurin



9.kirja, KROKOTIILINPYRSTÖ
Oltuaan 3 vuotta reissussa Sinuhe palaa Simyraan mutta kaikki on muuttunut.
Matka Azirun lapsen tähden Amorin maahan, Aziru ja Keftiun lapsi sai hampaan.
MUTTA PALUU THEBAAN ON TÄMÄN LUVUN LOPULLA


-köyhien lääkäri, sydämen ääni, Kaptahin vapauttaminen orjuudesta, Thebassa Atonin temppelit

Tästä nykyisen Karnakin sisäänmenosta kun taivaltaa suoraan temppelin toiseen päähän niin aukeaa ensimmäisen Atonin temppelin suuri sisäänkäyntiportti mutta temppli on tuhoutunut. Ekhnaton rakennutti nopeasti ja pehmeästä kalkkikivestä  kaikki Atonin temppelit. Siksi niitä ei enää ole.
Ekhnaton rakensi Atonin temppelit pehmeästä kalkkikivesta kovalla kiireellä. Tämä on ainoa kivi Karnakissa,joka on jäljellä siellä sijainneesta temppelistä. Kivessä on Ekhnatonin kartussi,nimeä kantava koristekehys.


Meritin 1. tapaaminen Krokotiilinpyrstössä  KIRJAN I OSA PÄÄTTYY

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti