15 kirjaa lääkäri Sinuhen elämästä
Kaislakori 1. kirja
Tärkeitä teemoja:
Seniori-ikään ehtinyt karkoitettu Sinuhe alkaa kirjoittaa elämäänsä Punaisen meren
rannalla.
-kysyn, mikä oli Sinuhe motiivi kirjoittaa??
-kysyn, mitkä olivat hänen muistelukirjoittamisen periaatteet??
”Tämän kirjoitan minä, Sinuhe”
Toinen koko kirjan läpi kulkeva teema alkaa jo ekaluvussa:
vanhemmat ja salattu syntyperä
-
huomaa linnunpyydystäjän solmut kaislakorissa,
-
Sinuhe löytyi tulvan aikaan, siis syksyllä kun
kasvattiäidiksi ryhtynyt Kipa löysi lapsen Niilistä
korissa
hylättynä, isäksi ryhtynyt ,köyhien lääkäri Senmuth hyväksyi pojan omakseen
Kipa antoi nimen Sinuhe sanotaan sadun
mukaan.
kyseessä onkin vanha egyptiläinen legenda
Sanehetista, viikunapuun pojasta, josta kirjoitettu kirja oli 1000 vuotta
egyptiläisten lukema ja rakastama papyrusteos. Sen paloja on löytynyt ja niitä
säilytetään Berlinin museossa,joista on
kasattu uudelleen tuo sinuhetarina. Suomennettukin se on.
Kun Sinuhe täytti 7 vuotta edessä oli käynti ensimmäisen
kerran Ammonin suuressa temppelissä niin kuin Waltari nykyistä Karnakin
temppeliä kutsuu.
Ammon oli Theban luojajumala ja hänen pappejaan oli temppelissä tuhansia. Jumaluudet olivat aina kolminaisuuksia, isä,äiti ja lapsi. Näin oli myös Karnakissa.
Ammon oli Theban luojajumala ja hänen pappejaan oli temppelissä tuhansia. Jumaluudet olivat aina kolminaisuuksia, isä,äiti ja lapsi. Näin oli myös Karnakissa.
Isä käynnisti keskustelun Sinuhen kanssa toiveammatista.
Sinuhe halusi sotilaaksi. Isä kutsui vanhan sotilaan Intebin puhumaan Sinuhelle
kokemuksistaan.
Olennista sotilasurassa oli se,että ei trvinnut osata lukea
j kirjoittaa mutta Sinuhen isä oli toista mieltä.Hänen mielestä ei selviä
elämästä eikä kuolemasta ilman luku- ja kirjoitustaitoa.
Niin oli Sinuhella edessä kouluun meno. Vanha pappi Onehin
ryhtyi opettajaksi ja Sinuhe sai kaverin Totmeksen.
Sinuhe koki haltioittavan lukemaan oppimiskokemuksen.
Waltarilla oli samankaltainen kokemus itsellään viisivuotiaana.
-huomaa havainto erilaisuudesta verrattuna muihin
koulukavereihin
mytologiaa luvussa edustaa mm. viittaukset myyttikuvaan Osiriksen vaa´alla
punnitsemisemisesta kirjoittamisen
motiivina ja koulussa opiskeluna
Kyseessä on kaikissa pyhissä teksteissä jonkun muodon saanut egyptiläisen kuolleiden
kirjan tuomiopäivän kuva.(kts. papyrus)
Toinen myyttikuva on koppakuoriaissymboli,joka seikkailee
kirjassa paljonkin ja päättää tämän ensimmäisen luvunkin.
Lopppuosassa kallonporaaja kuvaa Sinuhea prinssin kaltisena
kauniina poikana.
lääkäriksikö??
Elämän talo 2.kirja
Päästäkseen opiskelemaan lääketiedettä oli ensin
suoritettava 1. pappisvihkimys jumaluusopillisessa tiedekunnassa. (oli kuin nykyinen yo-tutkinto
ennen korkeakouluopintoja)
vrt. Waltarin omat opinnot ensin teologisessa
nämä opinnot olivat ulkolukua ja Sinuhe tunsi itsensä
yksinäiseksi jopa muukalaiseksi
kunnes vihkimysvalmistelut alkoivat, Sinuhe tapasi
Neferneferneferin, sai sormuksen lahjaksi ja se jäi mieleen
vihkimys oli iso farssi
sitten lopulta alkoivat lääkärinopinnot ja kestivät pitkään
Haastetta toi kysymys, miksi? tämä yhdisti ystäviä, Totmes oli potkittu
kysymyksen tähden taidekoulusta
Totmes on Waltarin taiteilijahahmo,
Theban henkinen ilmapiiri alkoi muuttua
aloitettiin faraon kallonporauksen valmistelut
Ptahor teki pari lämmittelyporausta,joista toinen kuoli ja
toinen parani.
Sinuhe sai olla avustajana tässä.
Theban kiihko 3.luku
Luvun alussa on farao Amenhotep III:n kallonporauskuvaus.
Siinä esitellään faraon perhe.
vallanperijä Amenhotep ja siskonsa Baketamon ja kuninkaallinen
puoliso Teje. Tehtävä oli niin arkaluontoinen,että kallonporaajat julistettiin
kuolleiksi. Sinuhe sai uuden nimen ”Hän joka on yksinäinen”.
Sen antoi vallanperijä Amenhotep,jonka kanssa Sinuhe lähti
länsirannalle yötä vasten. Vallanperijä
sai epileptisen kohtauksen kun he olivat kahden. Haukan saattamana paikalle tuli Horenheb.
Kirjan rakenteen kannalta tärkeä tapaaminen Amenhotep IV , Sinuhe ja Horemheb
olivat kolmistaan ja he edustivat erilaisia arvomaailmoja läpi kirjan.
Kallonporausavustus vauhditti Sinuhen valmistumista
Horemheb uskoutuu Baketamonista Sinuhelle.
Sinuhe jää Nefernefernefin koukkuun.
Vallanperijä aloittaa uuden jumalan esiintuomisen. Aton on
hänen jumalansa,jonka hän päättää vaatia
kansansa hyväksymään j a luopumaan Ammonista ja muista
jumalista. Alkoi vaikea uskonnollinen kriisikausi Thebassa.
Nefernefernefer
4.kirja
Kohtalokas, viettelevä nainen saa Sinuhesta otteen ja Sinuhe antaa omat ja vanhempiensa
kaikki varat naiselle, aiheuttaa vanhempiensa itsemurhan,jonka saa anteeksi
mutta sovituksena Sinuhe kuoleman talossa
”muumioi” vanhempansa ja hautaa heidät faaraon haudan suulle hiekkaan.
è huomaa
koppakuoriainen
è lähtö pois
Thebasta Kaptahin kanssa
Khabirit 5.kirja
2 vuotta lääkärin työtä Simyrassa
Horemhebin tapaaminen Jerusalemissa
-
Sinuhe
kuuli Theban uutisia
-
sopimus
Väärän kuninkaan päivä 6.luku
Elämää Babyloniassa
Burraburiash,hammaspaise.
syntyperävihjeitä.
Minea tuotiin kuninkaan taloon väkisin.
Kaptah vääränä kuninkaana. He kolme poistuivat kaupungista.
7.kirja MINEA
Väärän kuninkaan päivän päätteeksi Sinuhe vapautti Minean ja
Kaptahin kurjalta kohtalolta,pako yhdessä.
Alkuun Minea oli vihainen hänen huonosta kohtelusta
Sinuhelle.
Minea tanssi ja kertoi tanssinsa tarkoituksen, hän puhui
kauniitakin sanoja naisista
opetus: Sinuhe ymmärsi,että toimiminen omaa
sydäntään/totuuttaan vastoin voi olla
kuolemaksi
oma kommenttini. Sinuhen ja Minean suhteessa oli isä-tytär
–elementtejä mutta se ennen kaikkea oli
vastakohta neferneferneferille ja tasapainotti sitä kokemusta
Sinuhe ja Minea jatkoivat kävellen Minea käärittynä mattoon
jälleen kunnes he kohtasivat 2 aasia apuun
Minea valitsi lähteä Khattien maahan Sinuhen kanssa, siellä
asuivat heettiläiset,joita kuvataan karaistuneiksi,
julmiksi,petollisiksi,vauraiksi. heidän jumalansa olivat valta ja pelko.
Pääkaupunki oli Khattusash ja kuningas Shubbiluliuma
Luvun lopussa he kolmisin matkustivat Kreetaan, Minean
äidinmaahan purjeveneellä ja Kaptah nukkui koko matkan
8.kirja PIMEÄ TALO
Kreetaa kuvataan paikaksi jossa on kaunista puhetta,
sopimuksia ja lupauksia joita ei pidetä, taiteessa ei ole sääntöjä, mukavuutta
ja ylellisyyttä rakastavia ihmisiä, vesi-wc:t, kullasta ja hopeasta kudottuja
naisten vaatteita, nuottien kirjoitustaito,
kuningas MINOS, ylipappi Minotauros, Minea oli minoksia ja
siksi syntyperänsä tähden vihitty tanssimaan härille
Härkäjumalan hurja luolatarina.
Jälleen Sinuhe pettyi jumaliin. Jumala on kuollut.
On oma kreikkalaiseen mytologiaan kuuluva myyttinsä tämän jumalan kuolema. Theseus, niinkuin saatatte tietää,
Prinsessa Ariadnen avustuksella selvitti tiensä läpi labyrintin Kreetalla ja tappoi minotaurin
On oma kreikkalaiseen mytologiaan kuuluva myyttinsä tämän jumalan kuolema. Theseus, niinkuin saatatte tietää,
Prinsessa Ariadnen avustuksella selvitti tiensä läpi labyrintin Kreetalla ja tappoi minotaurin
9.kirja, KROKOTIILINPYRSTÖ
Oltuaan 3 vuotta reissussa Sinuhe palaa Simyraan mutta
kaikki on muuttunut.
Matka Azirun lapsen tähden Amorin maahan, Aziru ja Keftiun
lapsi sai hampaan.
-köyhien lääkäri, sydämen ääni, Kaptahin vapauttaminen orjuudesta,
Thebassa Atonin temppelit
Meritin 1. tapaaminen Krokotiilinpyrstössä KIRJAN I OSA PÄÄTTYY
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti